
Effektiv kommunikation - Verdens nemmeste metode
Know-Feel-Do-modellen er et enkelt, men kraftfuldt værktøj, der sikrer, at din kommunikation ikke blot informerer, men også engagerer og inspirerer til handling – uanset om du arbejder med markedsføring, undervisning eller ledelse.
Du kan bruge år på at uddanne dig i kommunikation, men det behøver slet ikke at være rocket science at kommunikere klart. Og du behøver altså ikke en universitetsuddannelse for at få dit budskab igennem.
Stærk kommunikation er enkel og klar, og god kommunikation skaber forståelse. Og hvis den er rigtig god, så kan kommunikation også vække følelser og inspirere til handling.
Der findes en lang række metoder og værktøjer, der meget enkelt gør dig bedre til at komunikere. Én af dem er Know-Feel-Do-modellen.
Denne model hjælper dig med at strukturere din kommunikation ved at fokusere på tre centrale spørgsmål: Hvad skal modtageren vide, føle og gøre? På den måde kan du sikre, at dit budskab bliver klart, engagerende og effektivt.
Stærk kommunikation er enkel og klar, og god kommunikation skaber forståelse. Og hvis den er rigtig god, så kan kommunikation også vække følelser og inspirere til handling.
Der findes en lang række metoder og værktøjer, der meget enkelt gør dig bedre til at komunikere. Én af dem er Know-Feel-Do-modellen.
Denne model hjælper dig med at strukturere din kommunikation ved at fokusere på tre centrale spørgsmål: Hvad skal modtageren vide, føle og gøre? På den måde kan du sikre, at dit budskab bliver klart, engagerende og effektivt.

1. Hvad vil du have, at din målgruppe skal vide? (Know)
Først og fremmest handler kommunikation om at formidle viden. I Know-fasen skal du sikre dig, at din målgruppe har den nødvendige information til at forstå dit budskab. Og så er det ligegyldigt, om det drejer sig om et produkt, en tjeneste eller en idé, er det afgørende at præsentere klare og relevante fakta.
Undersøgelser viser, at 70 procent af forbrugerne føler sig mere motiverede til at tage en beslutning, når de har fået klar og struktureret information om produktet.
Det er derfor altafgørende for din kommunikation, at din modtager forstår dit grundlæggende budskab.
2. Hvordan vil du have, at din målgruppe skal føle? (Feel)
Det næste skridt handler om at fremkalde en følelsesmæssig respons. I Feel-delen af modellen skal du overveje, hvordan du kan skabe en forbindelse til din målgruppe. Følelser spiller en central rolle i beslutningsprocesser, og mange undersøgelser peger på, at mennesker i høj grad lader deres følelser styre deres valg.
Ifølge en undersøgelse fra Harvard Business Review fra 2019 er følelsesmæssigt engagerede kunder tre gange så tilbøjelige til at genkøbe et produkt eller anbefale det til andre. Det betyder ganske enkelt, at hvis du formår at skabe den rette følelse – hvad enten det er tillid, begejstring eller tryghed – vil du ikke blot styrke forbindelsen til din målgruppe, men også øge sandsynligheden for, at de handler på dit budskab.
3. Hvad vil du have, at din målgruppe skal gøre? (Do)
Og så kommer vi til “handling.” Det ultimative mål med enhver kommunikation er at inspirere modtageren til at foretage en handling – om det så er at købe et produkt, tilmelde sig et nyhedsbrev eller ændre adfærd. Her er det vigtigt at være præcis og handlingsorienteret.
En undersøgelse fra Behavioral Science & Policy Association i 2021 viste, at mennesker er mere tilbøjelige til at handle, når de får klare og konkrete instruktioner om, hvad de skal gøre næste gang. Ved at afslutte din kommunikation med en tydelig opfordring til handling (Call To Action) kan du hjælpe din målgruppe med at tage det næste skridt.
3 trin til effektiv Know-Feel-Do-kommunikation

1. Vær informativ (Know)
For at din målgruppe kan forstå dit budskab, er det vigtigt at præsentere information klart og struktureret. Her er nogle konkrete måder at være mere informativ på:
Brug konkrete data
Sørg for at understøtte dine udsagn med troværdige kilder eller tal. For eksempel, hvis du sælger et produkt, kan du præsentere resultater fra tests eller kundeanmeldelser. 2. Skab følelser (Feel)
Følelser spiller en afgørende rolle for at engagere din målgruppe. Sådan kan du fremkalde den rette følelsesmæssige respons:
Fortæl en historie
Personlige eller emotionelle fortællinger hjælper med at skabe en forbindelse. For eksempel kan du fortælle om en kunde, der fik løst et problem ved hjælp af dit produkt eller service.
3. Instruér handling (Do)
Det sidste og mest afgørende trin er at sikre, at din målgruppe ved præcis, hvad de skal gøre næste gang. Her er nogle metoder til at instruere i handling:
Gør det nemt
Sørg for, at det er så enkelt som muligt at handle. Hvis det kræver for mange trin eller er kompliceret, mister du måske din målgruppes opmærksomhed.