
Sådan bliver du omstillingsparat
Chefer elsker omstillingsparate medarbejdere, og er du omstillingsparat bliver arbejdet i øvrigt også meget sjovere. Se her, hvordan du gør
På den moderne arbejdsplads er det ofte ikke længere nok at være god til sit arbejde. Nu skal du også være omstillingsparat. Mange arbejdspladser oplever konstante ændringer, og arbejdstitler udvikler sig og bliver til helt nye funktioner.
En undersøgelse offentliggjort i 2023 i det videnskabelige tidsskrift PLOS ONE viser, at medarbejdere, der besidder omstillingsparathed, er bedre rustet til at håndtere stress og usikkerheder på arbejdspladsen, hvilket fører til højere jobtilfredshed og bedre præstationer.
Undersøgelsen i PLOS ONE fremhæver en håndfuld pointer omkring, hvorfor det er vigtigt at være omstillingsparat:
1. Omstillingsparate medarbejdere rapporterer højere jobtilfredshed og bedre præstationer.
2. Effektiv tilpasning kræver en række brede færdigheder såsom teamwork, kommunikation og kreativ problemløsning.
3. Disse brede færdigheder er essentielle for at kunne reagere effektivt på forandringer i arbejdsmiljøet.
Jovist, man skal være omstillingsparat, men hvad vil det overhovedet sige at være omstillingsparat? Og hvordan bliver man det?
Her er 6 konkrete tips, du kan arbejde med for at blive mere omstillingsparat.
En undersøgelse offentliggjort i 2023 i det videnskabelige tidsskrift PLOS ONE viser, at medarbejdere, der besidder omstillingsparathed, er bedre rustet til at håndtere stress og usikkerheder på arbejdspladsen, hvilket fører til højere jobtilfredshed og bedre præstationer.
Undersøgelsen i PLOS ONE fremhæver en håndfuld pointer omkring, hvorfor det er vigtigt at være omstillingsparat:
1. Omstillingsparate medarbejdere rapporterer højere jobtilfredshed og bedre præstationer.
2. Effektiv tilpasning kræver en række brede færdigheder såsom teamwork, kommunikation og kreativ problemløsning.
3. Disse brede færdigheder er essentielle for at kunne reagere effektivt på forandringer i arbejdsmiljøet.
Jovist, man skal være omstillingsparat, men hvad vil det overhovedet sige at være omstillingsparat? Og hvordan bliver man det?
Her er 6 konkrete tips, du kan arbejde med for at blive mere omstillingsparat.
6 tips til omstillingsparathed
1. Effektiv kommunikation
Øv dig i at samarbejde med forskellige personer og grupper, og bliv bedre til aktiv lytning og empati.
2. Proaktiv læring
Gør en dyd ud af at tilegne dig ny viden og færdigheder for at forblive relevant, herunder aktivt at søge læringsmuligheder.
3. Forbedr dine problemløsningsfærdigheder
Identificér problemer, brainstorm løsninger, definér og implementér løsninger.
4. Lær at omfavne forandring
Accepter og se frem til forandringer som en del af arbejdet.
5. Efterlad dit ego ved døren
Se andre perspektiver tydeligere ved at skubbe egoet til side. Du kan ikke være god til alt nyt med det samme.
6. Skub dig selv ud af din komfortzone
Udvid din komfortzone med små ændringer og udfordringer et par gange om ugen.
Øv dig i at samarbejde med forskellige personer og grupper, og bliv bedre til aktiv lytning og empati.
2. Proaktiv læring
Gør en dyd ud af at tilegne dig ny viden og færdigheder for at forblive relevant, herunder aktivt at søge læringsmuligheder.
3. Forbedr dine problemløsningsfærdigheder
Identificér problemer, brainstorm løsninger, definér og implementér løsninger.
4. Lær at omfavne forandring
Accepter og se frem til forandringer som en del af arbejdet.
5. Efterlad dit ego ved døren
Se andre perspektiver tydeligere ved at skubbe egoet til side. Du kan ikke være god til alt nyt med det samme.
6. Skub dig selv ud af din komfortzone
Udvid din komfortzone med små ændringer og udfordringer et par gange om ugen.

Sådan viser du din chef, at du er omstillingsparat

1. Demonstrér fleksibilitet
Tag imod nye opgaver og udfordringer med entusiasme. Vær klar til at justere dine prioriteter og arbejdsmetoder efter behov.
2. Kommunikér proaktivt
Hold dine chefer opdateret om dine fremskridt og eventuelle udfordringer. Vis, at du er engageret i at finde løsninger og tilpasse dig ændringer.
3. Tag initiativ
Foreslå nye metoder eller processer, der kan forbedre arbejdsflowet. Vis, at du tænker fremad og er villig til at implementere nye idéer.
Tag imod nye opgaver og udfordringer med entusiasme. Vær klar til at justere dine prioriteter og arbejdsmetoder efter behov.
2. Kommunikér proaktivt
Hold dine chefer opdateret om dine fremskridt og eventuelle udfordringer. Vis, at du er engageret i at finde løsninger og tilpasse dig ændringer.
3. Tag initiativ
Foreslå nye metoder eller processer, der kan forbedre arbejdsflowet. Vis, at du tænker fremad og er villig til at implementere nye idéer.