Sådan begår du flere fejl på jobbet

Sådan begår du flere fejl på jobbet

Rigtigt mange af os er bange for at fejle på jobbet, og det er ærgerligt, for så bliver vi aldrig bedre.
Har du tænkt over, hvornår du føler dig bedst tilpas på arbejdet? 
  
I en rapport fra Videnscenter for God Arbejdslyst fortæller 51 procent af de adspurgte danskere, at de har det bedst på deres job, når de ikke laver fejl. 
  
Det er lidt triste tal. For når hver anden dansker er bange for at begå fejl på jobbet, så bliver der ikke afprøvet nye ting, og det sætter en stopper for kreativitet og innovation. 
  
Det kan lyde som en kæmpe kliché, at vi lærer gennem fejltagelser. Det gør det dog ikke mindre sandt: Spiller vi den sikkert, som vi plejer, så begår vi nok ikke de store fejltagelser. Men så bliver vi heller aldrig bedre. 

Vi vil være bedre end kollegaen

Rapporten fortæller også, at omkring hver femte dansker først er tilfreds med deres indsats, når de er bedre end kollegaen. Og det understreger blot udfordringen med, at vi ikke tør at fejle.  
 
For hvordan skal vi udvikle vores faglige kompetencer, hvis hovedfokus hele tiden er at være bedre end kollegaen? 
  
Det kræver et arbejdsmiljø, der anerkender og accepterer, at vi for at blive bedre er nødt til sommetider at begå fejl.

Sådan skaber man et arbejdsmiljø, der giver plads til fejl - og dermed forbedringer

1. Anerkend, at fejl er en naturlig del af læringsprocessen 
 Undgå at bebrejde medarbejdere for fejl, og fokusér i stedet på læring og forbedring. 
  
2. Skab psykologisk sikkerhed 
 Sørg for, at medarbejderne føler sig trygge ved at tage risici og dele nye ideer. Man kan fx opmuntre til åben kommunikation og støtte fra kollegaer og ledelse. 
  
3. Styrk tillid og støtte 
 Byg et miljø med høje niveauer af tillid og gensidig støtte, og vær medfølende og opmuntrende i din feedback.
4. Fremhæv positivitet og samarbejde 
 Prioritér trivsel og positive relationer på arbejdspladsen, og fokusér på samarbejde og fælles mål i stedet for konkurrence mellem kolleger. 
  
5. Forbedr kommunikation 
 Vær klar i kommunikationen om virksomhedens mål og forventninger. Det er også en god idé at opfordre til åben dialog og aktiv lytning. 
  
6. Fjern frygt og negativitet 
 Arbejd aktivt på at minimere mobning, diskrimination og intimidering. Skab en kultur, hvor negativitet og frygt ikke får lov at præge arbejdsmiljøet. 
  
7. Giv plads til kontinuerlig udvikling 
 Giv medarbejderne mulighed for løbende at udvikle deres færdigheder og kompetencer. Det kan blandt andet gøres ved at skabe muligheder for træning og videreuddannelse.