10 ting du skal vide om arbejdsulykker på kontoret

10 ting du skal vide om arbejdsulykker på kontoret

Det er ikke fordi, du skal holde tungen lige i munden for at undgå dødsfælder på kontoret. Men mange steder har man ikke sikret sig ordentligt mod arbejdsulykker, og det kan resultere i længere sygemeldinger 
Du har lige hentet en kop kaffe og er på vej tilbage til din kontorplads, da du modtager en sms. Og du kan da snildt jonglere både telefon og glohed kaffe, mens du i øvrigt haster afsted. Der skal ikke mere end et vildfarent kabel eller en uopmærksom kollega til at forvandle sådan en situation til en arbejdsulykke.  
En person snubler over en ledning på et kontor
Pete Kines fortæller, at der er kommet langt mere fokus på at minimere risikoen for arbejdsulykker på kontorarbejdspladser i løbet af de seneste år, men at man mange steder halter bagefter. Og det udgør risici for medarbejderne.  
 
“Selvom alvorlighedsgraden af ulykker på kontorer ikke nærmer sig højrisikobrancher, så er det bestemt noget, man skal tage alvorligt. Mange steder negligerer man fuldstændig sikkerheden på kontorer, og det resulterer i arbejdsulykker, som i sidste ende giver længere sygemeldinger,” siger Pete Kines.  

10 vigtige ting at vide om arbejdsskader på kontoret 

En kvinde er faldet på en trappe og har ondt i ryggen
1. Alvorlighedsgrad: Selvom alvorlighedsgraden af arbejdsulykker på kontorer ikke er lige så høj som i landbrug og industri, kan skaderne være alvorlige og kan medføre langvarige mén. 
 
2. Hyppigste type ulykke: Snubleulykker er den mest almindelige type arbejdsulykke på kontorer. Det kan være alt fra at snuble over kabler til at falde ned ad trapper. 
 
3. Skader: Skaderne kan være alt fra brækkede ben og fingre til mere alvorlige skader som følge af fald. 
4. Årsager til ulykker: Almindelige årsager til arbejdsulykker på kontorer kan være spildt væske på gulvet, hensatte ting, ujævne tæpper, og uopmærksomhed som følge af brug af mobiltelefoner. 
 
5. Forebyggelse: Forebyggelse af arbejdsulykker på kontoret kan omfatte vedligeholdelse af gulve og trapper, sørge for god belysning, undgå tunge løft ved at anskaffe rulleborde og andre hjælpemidler, samt oprettelse af beredskab i forhold til glatføre. 
 
6. Faldulykker: Hver fjerde alvorlige arbejdsulykke blandt kontoransatte sker, fordi de enten falder, glider eller snubler. Det er ulykker, som giver mindst tre ugers sygefravær. 
 
7. Psykisk arbejdsmiljø: Udover fysiske skader kan et dårligt psykisk arbejdsmiljø også være en risikofaktor for arbejdsulykker. 
8. Højere fokus: Der er kommet mere fokus på at minimere risikoen for arbejdsulykker på kontorarbejdspladser i løbet af de seneste 10 år. 
 
9. Øget bevidsthed: Ulykker kan ofte forebygges ved at skabe bevidsthed blandt medarbejdere om mulige risici og hvordan man undgår dem, fx ved at markere glasvægge eller sikre, at gulve er fri for løse kabler og andre potentielle snubletråde. 
 
10. Anmeldelse af ulykker: Ikke alle ulykker bliver anmeldt, fordi virksomheder ikke ved, at de skal anmeldes, de glemmer det, eller fordi de ikke kan eller vil anmelde den. Arbejdstilsynet estimerer, at det i nogle brancher kun er 50 procent af de anmeldepligtige ulykker, der faktisk anmeldes. 
Et skilt advarer om at gulvet er vådt
Følgende betingelser skal være gældende, for at der er tale om en anmeldelsespligtig ulykke: 
 
  • Hvis ulykken medfører, at en person ikke kan udføre sit sædvanlige arbejde i én dag (kalenderdag) eller mere ud over tilskadekomstdagen. 
  • Hvis skaden kan medføre ret til erstatning efter arbejdsskadesikringsloven (fx erstatning for varigt mén eller tabt erhvervsevne.) 
  • Hvis den tilskadekomne ikke har genoptaget sit arbejde i fuldt omfang senest på 5-ugers dagen efter ulykken jf. Arbejdsskadesikringsloven. 
5 tips til at forebygge arbejdsulykker


5 tips til forebyggelse af arbejdsulykker på kontoret 

1. Godt lys: Sørg for, at der er god belysning overalt på kontoret, så man kan se eventuelle forhindringer. 
 
2. Fri gangarealer: Sørg for, at gangarealer er frie for hensatte ting, løse kabler og andre snubletråde. 
 
3. Sikre overflader: Vedligehold gulve og trapper for at undgå ujævnheder og huller i overfladen. Sørg for, at væske hurtigt bliver tørret op, hvis det spildes. 
 
4. Undgå tunge løft: Anskaf rulleborde, sækkevogne og lignende, så de ansatte ikke skal bære tunge genstande. 
 
5. Berøringsfri arbejdsstation: Anbefal, at medarbejderne trækker deres hæve-sænkebord op, når de forlader det for at hjælpe rengøringspersonalet med at undgå skader. 


FAQ

De mest almindelige arbejdsulykker på kontoret inkluderer fald, snublen, muskelbelastninger og skader fra gentagne bevægelser.
Forebyg arbejdsulykker ved at sikre orden og ryddelighed, bruge ergonomiske møbler, og give medarbejderne korrekt træning i sikkerhed og ergonomi.
Ergonomi er vigtigt, fordi det hjælper med at reducere belastninger på kroppen, forebygge muskel- og skeletskader, og forbedre medarbejdernes komfort og produktivitet.
Hvis en arbejdsulykke sker, skal man straks yde førstehjælp, rapportere ulykken til den ansvarlige leder og sikre, at den skadede person får den nødvendige medicinske behandling.
Et sikkert arbejdsmiljø kan sikres ved regelmæssigt at inspicere arbejdspladsen, identificere og fjerne risici, og implementere sikkerhedspolitikker og -procedurer.
Reducér risikoen for fald og snublen ved at holde gangarealer fri for forhindringer, bruge skridsikre måtter, og sikre, at gulve er tørre og rene.
Langsigtede fordele inkluderer øget medarbejdertrivsel, højere produktivitet, færre sygedage og reducerede omkostninger til arbejdsulykker.