6 tips til et bedre arbejdsmiljø

6 tips til et bedre arbejdsmiljø

Et godt arbejdsmiljø giver mange fordele. Når dine medarbejdere har det godt og trives på arbejdet, fører det ofte til øget produktivitet og dermed overskud i virksomheden. Som arbejdsgiver kan du sørge for at skabe en sundhedsfremmende, sikker og ergonomisk arbejdsplads. Se vores 6 tips til, hvordan du kan gøre din arbejdsplads endnu mere behagelig her.

1. Ergonomi er afgørende

Få hjælp af en ergonom, og sørg for, at alle har de rette arbejdsredskaber og forudsætninger. Det kan f.eks. være, at der er nogen, som er højere eller lavere end gennemsnittet, hvor det er særligt vigtig at have tilpasningmuligheder. Skriveborde, stole, computerskærme, tastaturer og mus er nogle af de vigtigste arbejdsredskaber.


2. Varieret arbejde

Overbelastninger er et af de største arbejdsmiljøproblemer i dag. Her er variation nøglen til effektivt at forebygge skader. Prøv at variere opgaver, kropsholdning, redskaber og tempo, og undgå de mest ensformige opgaver, hvis det er muligt. 

3. Korrekte løft

Rygskader er meget almindelige inden for byggebranchen og industrisektoren. Der er ikke én gylden regel, men prøv så vidt muligt at undgå løft under knæhøjde og over skulderhøjde. Bær altid tæt på kroppen og hjælp hinanden med tungere løft. Vis og demonstrer gode løfteteknikker til nye medarbejdere, når de starter.


4. Reducér støj

Arbejd mere koncentreret ved at reducere støjniveauet. Her kan lyddæmpning eller høreværn være gode til at dæmpe forstyrrende lyde fra maskiner eller andre medarbejdere. Det er en rigtig god idé at lave en plan eller nogle retningslinjer for, hvordan I arbejder med de opgaver, der kræver ekstra koncentration.

5. God belysning

God og korrekt belysning er afgørende for at kunne udføre sine opgaver. Find belysning, der giver et godt lys, som ikke flimrer og ikke blænder. Det kan også være en god idé at opmuntre dine medarbejdere til at gå lidt ud i dagslys i frokostpausen - især i de mørke måneder af året. Det sænker melatoninniveauet i kroppen og gør en mere frisk.  


6. Arbejd med arbejdsmiljøet 

Kendskab til de gældende love og regler og løbende arbejde med sundheds- og sikkerhedsspørgsmål. Udfør regelmæssige risikovurderinger og udarbejd handlingsplaner for at sikre, at alle på arbejdspladsen har det godt og kan præstere sit bedste. 

Lagerrapporten 2022

De 6 tips her er givet af vores projektkonsulenter David Hassel og Therese Östby, som hver dag hjælper virksomheder med at gøre deres arbejdspladser lidt smartere. De har derfor erfaring med at lytte og anlysere forskellige behov - for altid kan finde den bedste løsning. Vil du have mere indsigt i arbejdsmiljøet på de danske og nordiske lagre? Se Lagerraporten for 2022. 


Vær den første til at modtage vores nyheder og gode tilbud

Vil du høre om unikke muligheder, nye produkter og historier om, hvordan du kan gøre din arbejdsplads lidt bedre? Så tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og vær den første til at modtage vores bedste tilbud og nyheder.
Vent venligst...
* Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev accepterer du vores persondatapolitik