
Sådan giver reservedele produkterne længere levetid
Et ødelagt hjul eller en revnet skive, og hele møblet ender i skraldespanden. Sådan er det ofte. Hvert år smides millioner af tons møbler ud i Europa. Hos AJ Produkter ønsker vi at stoppe dette spild ved at gøre reservedele tilgængelige fra dag ét.
– Vi ønsker at gøre det lettere for vores kunder at passe på deres møbler – gennem smarte løsninger, der giver hvert produkt længere levetid, siger bæredygtighedschef Anita Falkenek.
Når et møbel går i stykker, er konsekvenserne ofte større, end de burde være. I stedet for at reparere et hjul eller udskifte en skive, kasseres hele produktet. Det resulterer i enorme mængder affald: Alene i EU kasseres der hvert år ti millioner ton møbler og indretningsartikler, hvoraf 80 til 90 procent deponeres eller forbrændes.
Hos AJ Produkter ønsker vi at bryde dette mønster. Sidste år tilføjede vi 727 nye reservedele til vores sortiment, sammenlignet med 427 året før. I alt vil der snart være 4.000 dele tilgængelige, lige fra gasflasker til kontorstole og hjul til gaffeltrucks.
– Set ud fra et bæredygtighedsperspektiv skal vi blive bedre til at passe på vores ressourcer, ikke mindst materialer. Vores produkter er ikke engangsartikler; de skal kunne repareres og sættes i stand, så de har en lang levetid. Her er reservedele afgørende, siger Anita Falkenek.

Smarte komponenter forlænger levetiden
Arbejdet foregår på flere niveauer. På den ene side håndteres direkte kundeanmodninger: Nogen har brug for et nyt håndtag, ønsker at udskifte en glidesko eller mangler skruer, og disse dele sendes til dem. På den anden side indbygges reservedele i produktudviklingen, så når en ny kontorstol designes, planlægges hjul, cylindre og andre komponenter, der skal være tilgængelige fra dag ét, på samme tid.
– Vi har længe tænkt i komponenter, men vi udvikler dette til at dække flere og flere områder. Hvis en bordplade går i stykker, kan kunden bestille en ny separat. Det er uheldigt at skulle udskifte alt, når kun én del er slidt, siger Ola Alfredsson, Product Information Manager.
Den samme logik ligger bag initiativet om at gøre flere sliddele tilgængelige direkte på hjemmesiden. Kunderne kan selv bestille batterier, hjul og dæksler online - uden at skulle gennem kundeservice.
– Målet er at kunne tilbyde reservedele til alle produkter, hvor det er relevant, siger Ola Alfredsson.


Kunder og klimaet drager fordel af længere levetid
Samtidig vokser interessen fra vores kunder. Den offentlige sektor efterspørger i stigende grad cirkulære løsninger – nogle gange kræver de, at leverandørerne reparerer på stedet, andre gange at de tager sig af brugte møbler. Selv på EU-niveau er der et ønske om at reducere det bjerg af møbler, der vokser hvert år.
I visse industrisektorer har denne tankegang eksisteret i lang tid: reparation i stedet for køb af nyt.
– Ud over at terminologien har ændret sig, og vi nu taler om cirkulære løsninger, er forskellen, at flere produkter og områder er omfattet, og at der er en tydeligere forbindelse til klimaspørgsmål, bemærker Anita Falkenek.
Forskningen peger i samme retning. En undersøgelse fra RISE viser, at klimapåvirkningen kan reduceres med 20-40 procent, når møbler repareres og renoveres i stedet for at blive udskiftet.
I praksis drejer det sig om noget så simpelt som at udskifte en dør i stedet for at kassere hele skabet – en foranstaltning, der sparer næsten 140 kg CO2-ækvivalenter i forhold til at købe et nyt skab.
Økonomiske og miljømæssige fordele ved reparation
Kunderne er også med til at drive udviklingen fremad. Nogle ønsker at opnå certificeringer som f.eks. "bæredygtigt interiør", mens andre ser de rene omkostningsfordele ved at reparere i stedet for at købe nyt – en tanke, der vil blive stadig vigtigere i takt med stigende råvarepriser. For AJ Produkter betyder det, at reservedele ikke kun forlænger produkternes levetid, men også forholdet til kunden.
– For den enkelte kunde er det en økonomisk fordel, men for os er det også en måde at vise, at vi tager ansvar. Vi ønsker, at vores produkter skal bruges i lang tid, og vi ønsker, at vores kunder skal vide, at vi er der for dem gennem hele produktets livscyklus, siger Ola Alfredsson.
Dette kommer tydeligt til udtryk i de konkrete løsninger. For eksempel kan kontorstolen HURRAY, som vi lancerede sidste år, opgraderes med nye betræk i stedet for at blive kasseret. Hjulene på blandt andet palleløfteren RAPID kan udskiftes, når de er slidte.
– Vi lytter til vores kunder og udvikler os i henhold til deres behov. Nogle gange kan en lille reservedel gøre en stor forskel. Det vigtige er, at vi skaber et flow, der gør det nemt for kunderne at forlænge levetiden på deres produkter, siger Ola Alfredsson.