Tips og idéer til kontorets julefrokost

Tips og idéer til kontorets julefrokost

En firmajulefrokost med sjove lege og aktiviteter med kollegerne er en god mulighed for at lære hinanden bedre at kende og at få en chance for at tale om andet end arbejde. Få inspiration til den perfekte julefrokost med sjove julesange, spændende julequizzer og aktiviteter, der styrker teamånden. Her er nogle enkle tips, der kan hjælpe dig med at lægge grunden til en virkelig mindeværdig julefrokost med arbejdet. 

6 ideer til julefrokosten

1. Sammensæt et festudvalg. Det er nemmere – og meget sjovere – at planlægge en fest sammen med andre. Desuden er der flere idéer, og det er lettere at skabe en firmajulefrokost, der passer til alle kolleger. Sammensæt et festudvalg så I er flere der kan komme med gode ideer til julefrokosten.

2. Fine dekorationer kan gøre en forskel. At leje et festlokale er en god måde at komme væk fra arbejdet. Men er budgettet ikke er til det, er en fest på kontoret en mere prisvenlig løsning. Ulempen kan være, at det er svært at skabe en god feststemning der. Uanset, hvad I vælger, kan man komme langt med gennemtænkte dekorationer.
Personalet forbereder firmafesten og stiller klapstole frem
Klapstol ABERDEEN
205,-
Klapborde tages frem for at dække bord til en fest
5 klapborde + 1 bordtransportør MIKA
10.595,-
3. Lav en fælles playliste. God musik kan løfte stemningen til enhver fest. Men som vi alle ved, har vi forskellig musiksmag. En løsning kan være at lave en fælles playliste på eksempelvis Spotify, hvor alle kan tilføje deres favoritter. 

4. Sammenklappelige møbler giver fleksibilitet. Klapborde og -stole er perfekte til ethvert festlokale – især hvis pladsen er trang. Desuden gør de det nemmere at omarrangere hurtigt, så man kan mingle, spise og danse. Og med nem adgang til klapborde og klapstole har du dine møbler klar til alle årets festligheder – i mange år fremover.

5. Find på underholdning til julefrokosten. Konkurrencer og andre aktiviteter, der kræver samarbejde, er ofte gode til at bryde isen og bidrage til at styrke holdånden. Prøv at arrangere flere enkle og ukomplicerede spil og konkurrencer, og spred dem ud over hele aftenen. Quizzer er en klassiker, som kan varieres i uendeligheder. Du kan f.eks. finde på en speciel julequiz til julefrokosten. 

6. Glem ikke specialkost. Vær opmærksom på eventuelle allergier og specialkost og sørg for, at der er gode madmuligheder til alle festdeltagere.

Held og lykke – og god fornøjelse!



Har du brug for tips til affaldssortering?

Godt at have til personalefesten

FAQ

For at holde en god julefrokost med arbejdet, skal du planlægge i god tid, vælge et passende sted, og sørge for mad, drikke og underholdning. Skab en festlig atmosfære med dekorationer og sjove aktiviteter.
Populære steder til julefrokost med arbejdet inkluderer restauranter, selskabslokaler og kontorets kantine. Vælg et passende sted baseret på antallet af deltagere, faciliteter og budget. Tag også hensyn til transport og deltageres præferencer.
Konkurrencer og andre aktiviteter, der kræver samarbejde, er ofte gode icebrakers og bidrager til at styrke holdånden. Sats gerne på flere enkle, ukomplicerede lege og konkurrencer og fordél dem over aftenen. Til en siddende begivenhed kan for eksempel en quiz eller en sang være passende alternativer.
Til en julefrokost spiser man traditionelt flæskesteg, sild og leverpostej. Andre klassiske retter inkluderer fiskefilet, æg og rejer samt ost. Risalamande serveres ofte som dessert.
Til en julefrokost bør du klæde dig festligt og stilfuldt. Mænd kan vælge et jakkesæt eller en blazer med bukser, mens kvinder kan gå efter en elegant kjole eller en kombination af nederdel/bukser og en pæn bluse. Vær opmærksom på om begivenheden har en formel eller afslappet karakter. Du kan eventuelt spørge arrangørerne hvad der vil være passende.
I Danmark kan virksomheder normalt få momsfradrag for julefrokoster, men der er betingelser, der skal opfyldes. Udgifterne skal være relevante for virksomheden og dokumenteres korrekt. Der kan være begrænsninger for momsfradraget afhængigt af omkostningernes karakter og størrelse. Professionel rådgivning fra en revisor anbefales for præcis information.
Der er ingen fastsat grænse for, hvor meget en julefrokost med arbejdet må koste. Omkostningerne vil variere afhængigt af faktorer som antallet af deltagere, stedet, menuen og eventuelle underholdningsaktiviteter. Budgettet for julefrokosten skal være passende og i overensstemmelse med virksomhedens økonomiske ressourcer og politikker. Det anbefales at planlægge og fastlægge et realistisk budget, der dækker udgifterne til mad, drikkevarer, sted, underholdning og eventuelle andre omkostninger.
Det er op til arbejdsgiveren, om en julefrokost betragtes som arbejdstid. Hvis det ikke er tilfældet, er du ikke forpligtet til at deltage.
En medarbejder må modtage gaver til en værdi af op til 1300 kr. årligt*, før det er skattepligtigt. Tjek eventuelt op på skattereglerne for at sikre dig, at du følger de regler der gælder for året hvor gaven gives.

*Gældende regler i 2023

Vær den første til at modtage vores nyheder og gode tilbud

Vil du høre om unikke muligheder, nye produkter og historier om, hvordan du kan gøre din arbejdsplads lidt bedre? Så tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og vær den første til at modtage vores bedste tilbud og nyheder.
Vent venligst...
* Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev accepterer du vores persondatapolitik