Indretningstips til et NPF-tilpasset klasselokale

Indretningstips til et NPF-tilpasset klasselokale

I skolen møder børnene ofte høje krav - som særligt er svære at leve op til for dem med ADHD, autisme eller ordblindhed. Dette pres øger stressen og forværrer deres symptomer. At tilpasse skolen til NPF-elevernes behov vil skabe en bedre uddannelse for alle elever. Det giver nemlig mulighed for, at alle elever kan holde bedre fokus i undervisningen, da rammerne møder deres personlige behov.

Fordelene ved det NPF-tilpassede klasseværelse

En skole, der er indrettet, så den passer til børn med NPF-diagnoser (neuropsykiatriske funktionsnedsættelser), passer til alle. For eksempel er overskuelighed og god struktur, som er vigtigt for mange børn med ADHD, autisme osv., lige så gavnligt for alle øvrige elever og ansatte. Her er nogle indretningstips, som kan hjælpe dig med at gøre dit klasselokale NPF-venligt.

Elever fordyber sig i et NDD-tilpasset klasselokale
En elev sidder på en kontorcykel og koncentrerer sig bag en skærmvæg

Ud over siddepladser til hele klassen bør der også være:

  • Bordgrupper til samarbejde
  • Pladser til individuelt arbejde
  • Et sted til fælles samvær
Elever er kreative i et NDD-tilpasset lokale

Eksempler på møbler, der bør være en del af den almindelige indretning af klasselokalet, ligesom borde og stole:

  • Flytbare skærmvægge
  • Runde taburetter
  • Høreværn
  • Kontorcykel
To elever fordyber sig i et NDD-venligt klasselokale
To elever sidder på et podie og læser
En elev bruger sensoriske hjælpemidler i skolen

Design et godt læringsmiljø fra starten

NPF-tilpasning af skolemiljøer kan starte i designfasen. Tænk for eksempel over, hvilken adfærd rummet opfordrer til. En lang korridor signalerer løb, så børn med NPF-diagnoser kan have svært ved at forstå, hvorfor det ikke er tilladt at løbe i korridoren. Kantinen er et stort, åbent rum, hvor lyden giver ekko fra gulv til loft - så hvorfor være stille? Ved at designe miljøet anderledes er det muligt at kontrollere adfærden. En hotellounge har dæmpet belysning, tæpper og bløde møbler for at signalere et lavt samtaleniveau - den samme tankegang kan anvendes på skoler.

Praktiske tips til en NPF-venlig skole

  • Skriv dagens program ned. Forklar formålet med den aktuelle lektion, og gennemgå opgaverne, så eleverne ved, hvor meget de forventes at lave, og hvor lang tid det tager.
  • Hold alt ryddeligt og organiseret. Elever med NPF kan godt lide at have alting på sin rette plads. Opbevaring, der er tydeligt mærket, skaber mindre rod. Ting, der ligger og flyder, kan være distraherende, men når de er lagt i deres respektive kasser, er der mindre visuelt rod.
  • Hav faste siddepladser. Det er svært at afvise sine kammerater, selv om de forstyrrer både en selv og alle andre i deres arbejde. Der er også en risiko for at komme til at sidde alene. Derfor minimerer det angsten, hvis læreren bestemmer, hvor hver elev skal sidde.

Som en familieejet virksomhed med 21 markeder arbejder vi konstant på vores egen lederudvikling. Men vi har også arbejdet med iværksættere og virksomhedsledere i 45 år. Så lad os hjælpe dig med arbejdspladsdesign - og bidrage til din viden om ledelse, f.eks. agil ledelse.


Hvor stammer agil ledelse fra?

Agil ledelse har sine rødder i Manifesto for Agile Software Development, som blev skrevet af en gruppe softwareudviklere i USA i begyndelsen af 00'erne. Modellen blev udviklet som en reaktion på begrænsningerne og udfordringerne ved den traditionelle vandfaldsmetode. Det drejede sig bl.a. om krav til detaljerede specifikationer, unødvendigt bureaukrati og behovet for omfattende dokumentation af det udførte arbejde. Man mente, at der i en verden i rivende udvikling med konstante markedsændringer, behov for hurtige beslutninger og effektivt arbejde, var behov for en fleksibel arbejdsform med uformelt samarbejde og hurtig beslutningstagning.

FAQ

I en NPF-tilpasset skole er forudsætningerne til stede for, at alle elever kan opfylde videnskravene og udvikle sig, uanset om de har en NPF-diagnose eller ej. Både det fysiske miljø og pædagogikken er tilpasset de elever, der har brug for hjælp til at klare sig igennem en hel skoledag eller til at koncentrere sig i timerne.
  • Koncentration
  • Fastholdelse af opmærksomhed
  • Interagere med andre mennesker
  • Forståelse af sociale koder
  • Indlæring og hukommelse
  • Motoriske færdigheder
  • At udtrykke sig i tale og på skrift
  • Planlægning og sortering
  • At skelne mellem vigtigt og uvæsentligt
  • Kontrol af impulser
ADHD, ADD, autismespektrumforstyrrelser, Tourettes syndrom, OCD (obsessive-compulsive disorder) og tale- og sprogforstyrrelser som dysleksi (ordblindhed) og dyskalkuli (talblindhed). Sameksistens, dvs. at have mere end én diagnose, er almindeligt.
ADHD er den mest almindelige NPF-diagnose, efterfulgt af autisme (hele spektret) og Tourettes syndrom.