Tillidsbaseret ledelse

Tillidsbaseret ledelse

Hvordan skaber man et motiveret og engageret arbejdsteam i en verden, der konstant forandrer sig? Tillidsbaseret ledelse, som fokuserer på åbenhed, tillid og respekt, kan være svaret på dette spørgsmål - og en drivkraft for arbejdspladsens succes. Men hvad indebærer det egentlig at bruge tillidsbaseret ledelse, og hvad er de mulige fordele og ulemper ved metoden på en arbejdsplads?

Som et familieejet firma med tilstedeværelse på 21 markeder, arbejder vi konstant på vores egen ledelsesudvikling. Samtidig har vi også samarbejdet med iværksættere og virksomhedsledere i 45 år. Lad os derfor bistå dig med arbejdspladsindretning - og bidrage til din viden om lederskab, herunder tillidsbaseret ledelse.


Hvad er tillidsbaseret ledelse?

Tillidsbaseret ledelse fokuserer på at opbygge tillid mellem ledere og medarbejdere ved at delegere ansvar og styrke medarbejdernes engagement og selvstændighed, både individuelt og i grupper. Ledelsesmodellen understreger, at ledere bør give ansvar og styrke deres medarbejdere, hvilket øger deres motivation og produktivitet, i stedet for at fokusere på kontrol og at give ordrer. Ledere fungerer mere som coaches, giver information og frihed til at træffe beslutninger inden for organisationens rammer samt tilbyder feedback og støtte til medarbejdernes udvikling.

To personer taler sammen i et hyggeligt kontormiljø

At arbejde med tillidsbaseret ledelse

Som leder går arbejdet med tillidsbaseret lederskab ud over blot at give ordrer - det handler om at opbygge stærke relationer, etablere fælles mål og lade dine medarbejdere vokse. Det kræver, at du som leder lytter til, værdsætter og indhenter input fra alle teammedlemmer. I en verden, der hurtigt ændrer sig, er det let som leder at stræbe efter kontrol og arbejde med en stærk hierarkisk topstyring. Som en tillidsbaseret leder er løsningen det modsatte.

For medarbejdere betyder tillidsbaseret lederskab, at de kan tage initiativ og eget ansvar, men samtidig ikke glemme vigtigheden af kollektivt arbejde. Det giver medarbejdere mulighed for at afprøve deres idéer og tage risici på en sikker og støttende måde - med støtte både fra ledere og kolleger.

Lær at modtage og give konstruktiv kritik.

Tre glade kolleger holder pause på et velindrettet kontor

Fordele og ulemper

Som med alle ledelsesteorier er der både positive og negative aspekter ved tillidsbaseret ledelse. Modellen er ikke egnet til alle medarbejdere eller alle arbejdspladser.

Der er flere fordele ved ledelsesmodellen, både på individuelt og organisatorisk niveau::

  1. Tillidsbaseret ledelse fremmer engagement og motivation blandt medarbejdere. Når ansatte føler sig værdsat og ansvarlige, er de mere tilbøjelige til at yde deres bedste indsats og øge produktiviteten.
  2. Denne model kan også fremme innovation og kreativitet. Når teammedlemmer føler sig trygge og har tillid til ledelsen, er de mere tilbøjelige til at dele nye ideer, tørre at eksperimentere og tage initiativer.
  3. På en arbejdsplads, hvor der er høj tillid til hinanden, skabes der næsten automatisk et trygt og positivt arbejdsmiljø. Dette øger både trivslen og reducerer stressniveauet blandt medarbejderne.

Trods mange fordele kan der også være ulemper ved tillidsbaseret ledelse:

  1. Tillidsbaseret ledelse kan tage lang tid at implementere og kræver øvelse, tid og tålmodighed fra både ledere og medarbejdere. Det kan også være udfordrende at opbygge tillid, især hvis ledelsen tidligere har været tydeligt hierarkisk, og tilliden kan nemt gå tabt.
  2. Der er altid en risiko for, at medarbejdere misbruger det tillidselement, som tillidsbaseret ledelse handler om. Med øget selvstændighed og beføjelser kan tilliden udnyttes til egen fordel.
  3. En grundlæggende del af tillidsbaseret ledelse er evnen til at arbejde sammen, hvilket ikke nødvendigvis passer til alle. Som leder kan det være en stor opgave at få alle medarbejdere til at forstå vigtigheden af samarbejde.

FAQ

Tillidsdelegationen var aktiv i Sverige mellem 2016-2020 og havde til opgave at udbrede viden om, hvordan statslige myndigheder kunne udvikle mere tillidsbaseret ledelse i deres egne organisationer, og hvordan erfaringer med både idé- og driftsudvikling kunne udbredes, også efter at organisationen havde afsluttet sit arbejde.
NPM, eller New Public Management, er en paraplybetegnelse for reformer af den måde, den offentlige sektor, som f.eks. hospitaler og skoler, drives og ledes på. Denne praksis er ofte inspireret af den private sektor.
Tillid skaber som regel tillid, så hvis du som leder viser, at du stoler på dine medarbejdere, er det meget mere sandsynligt, at de stoler på dig. At have tillid gør de fleste mennesker mere tilbøjelige til at ville præstere og opføre sig godt.
En ledelsesmodel er en fælles ramme, der forklarer, hvordan organisationer styrer og overvåger deres aktiviteter. Dette for at skabe forudsætningerne for, at alle medarbejdere kan handle i overensstemmelse med strategien.

Vær den første til at modtage vores nyheder og gode tilbud

Vil du høre om unikke muligheder, nye produkter og historier om, hvordan du kan gøre din arbejdsplads lidt bedre? Så tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og vær den første til at modtage vores bedste tilbud og nyheder.
Vent venligst...
* Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev accepterer du vores persondatapolitik