ekskl. moms
Hurtig levering
14 dages returret
Faktura til virksomheder
7 års garanti
15 tips – bliv verdensmester i smalltalk

15 tips – bliv verdensmester i smalltalk

Smalltalk er ikke bare ligegyldig varm luft. Det er her, vi både giver og modtager social anerkendelse. Sådan lyder det fra kommunikationscoach, Heidi Jønch-Clausen. Fortvivl dog ej, hvis du ikke er den store smalltalker, for alle kan lære den ædle kunst at smalltalke.
Du står i kø til kaffemaskinen på kontoret. Ved siden af dig står en person, som du kun har hilst på et par gange, og tavsheden begynder at gøre sekunderne temmelig lange.

Hvad gør du? For nogle falder det ganske naturligt at hive et samtaleemne op af hatten og sludre løs. Andre finder det mere udfordrende at starte en snak ud af det blå. Og så er der dem, der er tindrende ligeglade og hellere vil kigge på deres telefon. For hvorfor skulle de starte en samtale om et ligegyldigt emne med én, de slet ikke kender?

Smalltalk er en udfordring, vi bliver stillet overfor adskillige gange i løbet af dagen på de fleste arbejdspladser. Og uanset om man mestrer den lette hyggesludder eller er som bambi på glatis, så bliver man nødt til at forholde sig til disciplinen smalltalk på en moderne arbejdsplads – en disciplin, der langt fra får den anerkendelse og opmærksomhed, som den fortjener.

Smalltalk er nemlig meget mere end en udveksling af overfladiske ligegyldigheder. Det er en helt grundlæggende anerkendelse af hinanden som mennesker, og livet bliver både nemmere og sjovere, når man lærer at smalltalke.
To kvinder i en kantine, der snakker over en kop kaffe
Heidi Jønch-Clausen er uddannet retoriker med en ph.d. i journalistik. Hun arbejder som kommunikationscoach hos EY, en af verdens største revisions- og konsulentvirksomheder. Her underviser hun blandt andet revisorer i at smalltalke.

“Det er en udfordring for overraskende mange mennesker at skulle smalltalke. De tænker, at en samtale skal indeholde nyttig information eller udmønte sig i et konkret resultat - og at smalltalk derfor er fuldstændig overflødig. Men der tager man fejl,” siger hun og uddyber.

“Man indleder altid en relation med smalltalk, som så kan føre til big talk og de mere forretningsorienterede emner. Man kommer fx ikke ind til et møde, åbner mappen med det samme og går direkte til forhandlingerne.”

”Smalltalken er som en dans, hvor man lige føler hinandens rytme, før man tager de næste trin.”
Smalltalk mellem to personer i et kontorlandskab
1. Smalltalk virker kun, hvis du selv gider
Du skal kun smalltalke, hvis du selv vil samtalen. Ellers gennemskuer din samtalepartner med det samme, at du ikke er til stede, og så får det modsat effekt.

2. Kend dig selv – dine styrker og begrænsninger
Vær bevidst om, hvorvidt du er introvert eller ekstrovert, og brug denne bevidsthed i smalltalken: Tal mindre, og lyt mere, hvis du er ekstrovert. Spørg mere og sæt flere ord på dine svar, hvis du er introvert.

3. Tal om noget, det er interessant, og læg mærke til, om din samtalepartner lytter
Det kan lyde banalt, at samtaleemnet skal være interessant, men det er let at falde i en fælde og fx tale om vejret. Bring noget nyt til torvs, og vær ikke bange for at skifte samtaleemnet, hvis det er udtømt. Det kan være pinefuldt at tale om noget superkedeligt i lang tid. Det har jeg selv prøvet en del gange.

4. Tal om dig, mig eller omgivelserne
Tre domæner, der altid er gode at tage udgangspunkt i: Dig, mig og omgivelserne.Fortæl noget om dig selv, eller spørg ind til den anden, fx “Hvordan kender du værten til festen?”. Eller tal om omgivelserne, fx “det er da en fantastisk beliggenhed,” eller “det var godt nok vanskeligt at finde en parkeringsplads.” 

5. Komplimentér
Her er en sikker vinder. Alle elsker et kompliment, og du er allerede godt i gang med smalltalken med en enkelt indledning som: “Hvor er det dog nogle fede sko.”
Snak og hygge i et fællesområde
Afslappet smalltalk i et kontormiljø
11. Backup-emner
Alle burde egentlig lige skrive sig fem emner bag øret, som dækker noget forskelligt, og som man lige kan hive op af hatten - en sjov anekdote kan man altid lige smide ind. Er der VM i fodbold eller folketingsvalg? eller har du lige læst om spændende ny forskning? Klæd dig selv på, og bliv mere interessant. 

12. Undgå faldgruber
Der er nogle oplagte dont's, som du aldrig skal kaste dig ud i. “Hvor langt er du henne i din graviditet?” er en klassiker. Men der er også den mindre oplagte som fx “Har du børn?” Det kan være at vedkommende er ufrivilligt barnløs, og den er vanskelig at moonwalke ud af. Play it safe, så du undgår potentielle landminer. 
 
13. Vælg et emne, som alle kan være med på
Man kan hurtigt fornemme, hvis der er én i gruppen, som finder snakken om Champions League usigeligt kedelig. Eller det kan være at snakken om babytøj ikke er for alle. Her giver det point, hvis du er den, der bevidst trækker samtalen over i et emne, hvor alle kan være med.

14. Stil åbne spørgsmål
Det gør en stor forskel, om du spørger, “Hvordan går det på arbejdet?” eller du indleder med, “Hvad er det mest spændende projekt, du sidder med for tiden?” Det første spørgsmål er alt for bredt og giver i virkeligheden ikke meget anden mulighed end at svare, at det går godt. Med det andet spørgsmål lægger du den lige til højrebenet for din samtalepartner, som kan fortælle om noget interessant. 

15. Slut på en high note
Rund samtalen af med et, “Hvor var det hyggeligt at møde dig,” eller “ jeg håber, vi ses igen igen.” Det kan være svært at runde en smalltalk af, men slutter du på en high note, undgår du nemmere en akavet stemning og vil typisk efterlade et positivt indtryk.
Kantinemiljø med plads til snak og hygge

FAQ

  • God small talk er samtaler, der er lette, venlige og engagerende. Der skal gerne være en positiv tone, et åbent kropssprog og begge parter skal komme til orde. Det vigtigste er at vise oprigtig interesse i samtalepartneren og undgå kontroversielle eller for personlige emner.
  • Start en god samtale ved at stille åbne spørgsmål, der inviterer til mere end blot ja/nej-svar. For eksempel, "Hvordan går det med dit seneste projekt?" eller "Har du nogle spændende planer for weekenden?" Vis interesse og lyt aktivt til svarene.
  • Smalltalk er vigtig fordi den skaber en social forbindelse mellem mennesker, bryder isen og kan være indgangen til dybere samtaler. Det hjælper med at skabe en positiv atmosfære og opbygge relationer, både privat og professionelt.
  • Man kan starte samtaler ved at kommentere på omgivelserne, stille spørgsmål om noget fælles eller give et kompliment. At finde noget, man har til fælles, kan være en god måde at bryde isen på.
  • Emner til smalltalk kan være nyheder, hobbies, rejser, film, bøger eller interessante begivenheder. Det er bedst at vælge emner, der er lette og ikke kontroversielle.
  • Den gode samtale er præget af balance, hvor begge parter deltager aktivt. Der er en god udveksling af idéer og tanker, lytning, respekt og gensidig interesse. Samtalen føles naturlig og ikke påtvungen.
  • Ja, alle kan lære at smalltalke. Det kræver øvelse, bevidsthed og viljen til at blive bedre. Ved at være opmærksom på samtalepartnerens signaler og emner, der fungerer godt, kan man gradvist forbedre sine smalltalk-færdigheder.