Koden knækket: 7 trin til at opnå work life balance

Koden knækket: 7 trin til at opnå work life balance

Er der work life balance i dit liv? Eller kunne du godt bruge et par ekstra timer i døgnet til at få det hele til at hænge sammen? 
Work life balance

En nødvendig balance mellem arbejde og privatliv

Begrebet work life balance stammer fra USA og kom for alvor til Danmark omkring 2005, hvor man begyndte at gøre op med den herskende arbejdskultur - det var dengang, hvor arbejdet havde første prioritet, og familie, venner og hobbyer kunne passes ind i tiden, der ellers var tilovers, når arbejdsdagen sluttede.  
 
Det fortæller Helle Rosdahl Lund, der er direktør for Center for Balance mellem Arbejdsliv og Familieliv. Hun rådgiver en lang række virksomheder i at implementere work life balance for medarbejderne på arbejdspladsen. For det er der i høj grad behov for, siger hun.    
 
“Det handler om, at man som menneske skal have en grundlæggende balance i tilværelsen, for ellers kan vi ikke hænge sammen - se blot på statistikkerne over stress. Næsten 30 procent af danskerne mærker en høj score på stressskalaen i følge sundhedsstyrelsen, og det vidner om, at vi har for mange bolde i luften - både på arbejdet og i privatlivet,” siger hun og uddyber.

“Det handler i høj grad om at strukturere sin hverdag og være bevidst om, at man ganske enkelt ikke kan nå alt. Man bliver nødt til i højere grad at prioritere de vigtige ting i tilværelsen og så lære at sige nej til mange andre ting.” 
Det handler i høj grad om at strukturere sin hverdag og være bevidst om, at man ganske enkelt ikke kan nå alt. Man bliver nødt til i højere grad at prioritere de vigtige ting i tilværelsen og så lære at sige nej til mange andre ting.
Helle Rosdahl Lund, direktør, Center for Balance mellem Arbejdsliv og Familieliv

Helle Rosdahl Lund giver her 7 konkrete tips til at opnå en bedre work life balance i livet: 

1. Prioritér 
Det gør du selvfølgelig allerede, men vær bevidst om i endnu højere grad at vælge til og fra, så du bliver bedre til at sige ja og nej til de rigtige ting - både privat og på job. Det kan fx være en god ide at spørge chefen, hvilke opgaver, der har højeste prioritet, så du bruger din tid klogest. 
 
2. Strukturér 
Mange har en tendens til at være tidsoptimister, og det betyder, at vi altid løber efter dagsprogrammet. Det er fx et godt tip at lægge ekstra tid i din kalender før og efter et møde. Så har du både til at forberede dig inden mødet og følge op på eventuelle konkrete punkter efter mødet.  
 
3. Forventningsafstem  
Forventningsafstem - både med dit team på arbejdet og med din familie eller venner. Så skuffer du ikke nogen. Nogle har behov for at hente børn tidligt, mens andre måske skal ud at surfe. Alle har brug for pauser, og det er ikke nødvendigvis et nul sums-spil. Respektér hinandens livsfaser. Bedsteforældre kan fx også komme for sent, fordi de passede barnebarnet.
7 tips til Work life balance

4. Indlæg faste punkter i kalenderen 
Efter corona er hybridarbejdet blevet mere udbredt på mange arbejdspladser, hvor hjemmearbejdsdage er blevet almindeligt anerkendt praksis. Det er en god ide at indlægge faste dage i kalenderen, hvor du fx arbejder hjemme tirsdag og torsdag. På den måde får du mere ud af dagene, end hvis det er mere flydende med et par dage hist og pist.  
 
5. Tag pauser 
Vær bevidst om at indlægge små pauser i løbet af dagen. Helt konkret kan du tage mindre kopper kaffe, så du får flere ture til kaffemaskinen, hvor du kan smalltalke med kollegaer. Det er bevist, at du bliver gladere og også mere effektiv med flere små indlagte pauser i løbet af en arbejdsdag.  
 
6. Få det fulde ud af ferien 
Vi har en tendens til at komprimere en masse arbejdsopgaver ind i kalenderen, lige inden vi skal på ferie, for at kunne slappe af efter et veludført arbejde. Men det har den modsatte effekt, da kroppen skal bruge et par dage på at komme ned i gear. Sørg derfor for at trappe langsomt ned på opgaver op din ferie, og indlæg også en bufferdag, inden du igen begynder på arbejde efter en rejse. Så får du det fulde potentiale ud af ferien.  
 
7. Kvalitet over kvantitet 
Det er ikke et plus at have en pakket kalender med en masse begivenheder. Ligeledes viser undersøgelser, at det, der giver os mest lykke, er meningsfulde menneskelige relationer. Brug tid på nærvær med gode venner, familier og børn frem for at dyrke så mange bekendtskaber som muligt. Og lad telefonen blive i lommen, når du er sammen med dine børn - det lægger de i høj grad mærke til.   

Vær den første til at modtage vores nyheder og gode tilbud

Vil du høre om unikke muligheder, nye produkter og historier om, hvordan du kan gøre din arbejdsplads lidt bedre? Så tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og vær den første til at modtage vores bedste tilbud og nyheder.
Vent venligst...
* Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev accepterer du vores persondatapolitik