Fra mad til fællesskab: Udvikling af en positiv frokostoplevelse

Fra mad til fællesskab: Udvikling af en positiv frokostoplevelse

Et sted for restitution, men også mulighed for socialt samvær - skolekantinen er det rum på skolen, hvor elever og lærere mødes, men hvor læringskravene ikke er i fokus. På Dibber International School i Sollentuna ønskede vi at skabe et optimalt rum for sundhed, trivsel og fællesskab sammen med lærere, rektor og konceptet "the Dibber Meal".
Jeremy Brooks, rektor på Dibber International School i Sollentuna
Jeremy Brooks er rektor på Dibber International School i Sollentuna i Sverige, og en af hans topprioriteter var at gøre skolens nye kantine til et sted med en rolig atmosfære, hvor både børn og voksne kunne få ny energi og hygge sig. Og han synes, det er tydeligt, at børnene sætter stor pris på deres nye kantine.
- Den største forskel, vi bemærkede de første par dage, var, at børnene var meget spændte og glade, fordi det var et helt nyt miljø. Men vi kan se, at den nye kantine har haft en beroligende effekt på dem, nu hvor de er ved at vænne sig til den.
At servere nærende og velsmagende mad for børn i skolen er af største betydning for deres sundhed og trivsel. Forskning viser, at en god og afbalanceret skolemad kan påvirke børns koncentration og indlæringsevne, men også deres adfærd. På skolen i Sollentuna har Dibber gennem sit globale koncept the Dibber Meal til formål at tilbyde næringsrig og velsmagende mad til eleverne for at fremme deres sundhed og trivsel. Kombineret med en nyindrettet kantine ønskede de at tage frokostoplevelsen et skridt videre.
- Vi spiser frokost hver dag, og det miljø, vi spiser i, er også en vigtig del af selve måltidet. Et behageligt spisemiljø er med til at åbne op for samtale. Det bør være noget, man ser frem til. Vi synes, at lærernes samtaler med eleverne er meget vigtige, lige fra hvordan dagen har været, til hvilken slags mad vi spiser i dag,« siger han.
Idrætslærer Anja Knezevic fra Dibber International School i Sollentuna
Som idrætslærer møder Anja Knezevic eleverne på det tidspunkt af dagen, hvor de har brug for energi til fysisk aktivitet, i stedet for at sidde i klasselokalet. Hun siger, at det straks stod klart, at den nye kantine og frokostoplevelsen bidrog positivt, både i og uden for kantinen. 

- » Eleverne nyder vores nye kantine. Der er meget roligt, når de spiser nu, og de kan virkelig godt lide miljøet. Og som lærer kan jeg se, at kantinen også påvirker deres generelle velbefindende - og deres akademiske præstationer,« siger hun.

Fællesskab og grønne områder

Samfundsfagslærer Andreas Broman spiser frokost i kantinen hver dag, og han føler, at børnene er mere motiverede for at gå i kantinen nu. Før var kantinen et sted, hvor man gik hen for at spise og så gå igen, men nu ser han, at de gerne bliver længere og socialiserer.

Hans personlige favorit ved den nye spisesal ser ud til at være det, som både de voksne og børnene er glade for - muligheden for at sidde på forskellige måder. Hvor kantinen tidligere var indrettet med langborde, er den nu i stedet indrettet med borde og stole i forskellige højder og sektioner. 

 

Når sjette klasse på Sollentunaskolan begynder at strømme ind i skolens kantine for at spise, spreder de sig hurtigt ud i lokalet. Nogle sætter sig direkte ved de høje borde, mens andre sætter sig ved de rektangulære borde, der har bænke* i stedet for kantinestole. 

Nellie og Signe går i samme klasse og er begge enige om, at bænkene er deres yndlingssted at sidde, fordi de nu ikke behøver at mase sig frem. 

- »Jeg synes, de nye bænke er gode, for så kan vi sidde fire på den ene side og tre på den anden side. Så er der ingen, der behøver at sidde på kanten,« siger Nellie.
Nogle elever sidder om et rundt bord og spiser frokost i en kantine
At hver bordsektion også er lidt afskærmet af høje blomsterkasser* er noget, som klassekammeraterne også sætter lidt ekstra pris på. Blomsterkasserne bidrager både med grønt og som et farvestænk, men er også en måde at skabe en fornemmelse af mindre rum i lokalet under måltidet. 

- »Det er rart at kunne sidde alene med sine venner nu. Før sad alle sammen, men nu kan vi vælge, om vi vil sidde i grupper eller bare nogle få,« siger Azjargal.

Så hvordan gjorde vi skolens nye kantine til en succes? 

Hos AJ Produkter arbejder vi sammen med kontraktkunder for at skabe et holistisk billede af deres behov, så vi kan være en langsigtet partner for dem. For det er mere end bare at være leverandør, det er at være en medspiller, hvor vi kan bruge vores ekspertise inden for indretning - så rektorer og lærere kan fokusere på eleverne og deres aktiviteter.

For os er det af stor betydning, at de løsninger, vi udvikler, understøtter skolens pædagogiske fokus. På Dibber International School i Sollentuna var målet at øge trivslen og skabe en god oplevelse omkring frokosten og deres koncept "the Dibber Meal". 

Anna Eneroth, kontraktansvarlig for friskoler hos AJ Produkter
Anna Eneroth er kontraktansvarlig for friskoler hos AJ Produkter og siger, at en af vores største styrker er, at vi kan arbejde sammen med kunden fra vision til indretning. 

- Vi er med tidligt i planlægningsfasen, og vi arbejder ofte med at udvikle hele møbelkoncepter sammen med kunden og sikrer, at det matcher deres profil og brand i det hele taget, siger Anna.
Og for rektor Jeremy Brooks var det meget vigtigt at kunne få hjælp til indretningen af den nye kantine fra start til slut. 

- »Grunden til, at vi valgte AJ Produkter, er, at vi kunne sætte os ned med dem helt fra begyndelsen og fortælle dem, hvad vores behov var. Og trin for trin har de været med os hele vejen, helt frem til hvor vi er i dag. Mit ekspertiseområde er uddannelse. Det handler ikke om møbler eller kantiner. Men deres ekspertise betyder, at vi sammen har været i stand til at skabe magi i vores nye spisesal.
Rektor Jeremy Brooks taler med Anna Eneroth fra AJ Produkter
Elever står på en række og øser mad op i kantinen

Pædagogiske måltider - med the Dibber Meal

The Dibber Meal er et fælles koncept for alle Dibbers skoler og børnehaver i Sverige og i udlandet. Konceptet er udviklet af Dibber sammen med skolens kokke og pædagoger for at skabe måltider, der er mere end bare maden på tallerkenen. Al mad tilberedes centralt i et fælles køkken og tilberedes derefter lokalt på hver skole og børnehave. Det sikrer, at maden er af samme høje kvalitet og næringsværdi, uanset hvilken skole børnene går på.  
Konceptet bygger på fire søjler: gode råvarer, god viden, god miljøtænkning og en god madoplevelse. Det tidspunkt, hvor elever og lærere spiser, skal også være et roligt og behageligt øjeblik, hvor der er mulighed for dialog mellem elever, men også mellem elever og lærere.  

Vores indretningsforslag i korte træk:

Med en blanding af forskellige siddehøjder, sektioner og et roligt farveskema skabte vi en behagelig og indbydende spisestue, som både voksne og børn kan nyde i mange år fremover. 

Vi kan hjælpe dig med at indrette din kantine

Har du brug for inspiration eller hjælp til et projekt, der skal forbedre spisemiljøet på din skole? Hos AJ Produkter har vi et dedikeret team af indretningseksperter til skole- og offentlige miljøer - og vi hjælper dig gerne. 

Send os en mail på info@ajprodukter.dk.  

Se alle vores produkter til skole