Tips til smart opbevaring på kontoret

Tips til smart opbevaring på kontoret

Praktiske opbevaringsløsninger gør både virksomhedens kontor og hjemmekontoret til et mere behageligt og effektivt arbejdssted. Med god opbevaring bliver det nemmere at holde styr på tingene. Brevekasser, tidsskriftholdere og dokumentmapper hjælper dig med at undgå rodede arbejdsflader. Slip af med besværlige ledninger og rodede skriveborde med vores tips til kontoropbevaring, der virkelig gør en forskel.

En stålreol med forskellig opbevaring i et kontorlokale

Vælg de rigtige opbevaringsmøbler

Reoler af forskellig karakter er altid et godt valg til opbevaring af ringbind og bøger. Du får et godt overblik og kan nemt plukke det, du har brug for. Du kan overveje en reol med justerbare hylder for nemt at justere afstanden alt efter, hvad du skal opbevare.

Skabe giver dig mulighed for at gemme mere fortroligt materiale og andre elementer, som du måske ikke har brug hver dag. Vælg et skab med lås, hvis der skal opbevares personfølsomme dokumenter eller værdigenstande i skabet.

Skuffelemeneter er perfekte til opbevaring af papirer og småting. Placer et under dit skrivebord for at spare plads, eller vælg en højere version, der fungerer som en ekstra arbejdsflade. Vælger du en mobil version med hjul, bliver det ovenikøbet let flytte skufferne rundt. 

Købmandsdisken er en klassiker, som med sit stilfulde og praktiske design er et godt opbevaringsmøbel til kontoret. Derudover giver det store antal skuffer rig mulighed for at sortere din opbevaring, og med etiketholdere på skufferne ved du altid, hvor du kan finde dine ting.

Find praktiske opbevaringsløsninger

Når du skal indrette, er det altid en god idé at tænke over, hvor og hvordan det hele skal obevares og organiseres. De ting, du bruger mest, skal naturligvis være lettest tilgængelige. Inddel dine ting i kategorier og opbevar dem herefter. På den måde kan du hurtigt finde det, du leder efter. 

Brevbakker kan bruges til meget. Det kunne eksempelvis være som hylder til sortering af post og udskrifter eller dokumentopbevaring på skrivebordet.

Opbevaringsbokse passer godt til dét, der ikke bruges dagligt. Bokse i samme farve og finish giver ovenikøbet et ensartet og ryddeligt indtryk. 

Tidsskriftholdere kan holde styr på dine magasiner, brochurer, aviser og papir. Med sådan en holder ser der automatisk meget mere ryddeligt ud, end hvis du har det spredt ud på borde eller hylder.

Labelprinteren er praktisk til at lave flotte etiketter lynhurtigt. Lav mærker til skuffer, mapper og opbevaringsrum– så er du aldrig tvivl om, hvad der skal opbevares hvor.

Mappesystemer er uundværlige på et kontor med mange papirer. Arkivskabe med hængemapper gør det nemt at finde de rigtige dokumenter. Vælger du en hængemappevogn, kan du nemt flytte dem til dit skrivebord og lægge det tilbage på sin plads, når du er færdig. Skal du opbevare følesomme dokumenter? Så kan du vælge et skab eller en vogn med lås på – og for ekstra sikkerhed findes der brandsikre arkivskabe.
Et velorganiseret skrivebord med matchende brevbakke, skrivebordsstativ, tidsskriftsamler, notesbakke og papirkurv.

Hold orden på skrivebordet 

Bordskærme med funktionslister gør det lettere at holde skrivebordet rent. Du kan selv tilpasse dem som du vil med f.eks. lamper, kroge og hylder. Ved at have sådan en liste på din bordskærm frigøres der mere plads på skrivebordet.

Skjul kabler med forskelligt tilbehør til opbevaring af kabler med f.eks. kabelbakker, kabelsamlere og kabelkurve under skrivebordet. Ledningsholdere er redningen i tilfælde af sammenfiltrede mobilopladere og hovedtelefonkabler. De er selvklæbende, så du kan sætte dem fast, hvor der er mest brug for dem.

Skrivebordsskuffer, der er monteret under bordpladen, er en pladsbesparende og smart opbevaringsløsning til de ting, du har brug for at have let tilgængelige.

Brevbakker holder styr på breve og andre dokumenter.

Et skrivebordssæt med flere rum hvor du kan samle kuglepenne, papirclips og andre småting. Det bliver nemmere at organisere med praktisk opbevaring på skrivebordet.

Sådan optimerer du din skrivebordsopbevaring
Kvinde henter en opbevaringsboks fra et skab med skydedøre

Få gode rutiner for oprydning og rengøring

Hvis I er flere, der deler et kontor, er det en god idé at udarbejde fælles procedurer, så alle ved, hvad der skal ske. Aftal, hvor og hvordan de ting, der deles, skal opbevares. Det sparer tid og minimerer irritationen, hvis ingen leder unødigt efter tingene. Sammen bliver det lettere at undgå et rodet kontor.

Planlæg mindst én dag om året, hvor I rydder ud i ting, som I ikke længere har brug for. Med tiden kan jeres opbevaringsbehov ændre sig, og så skal løsningerne opdateres eller omorganiseres derefter. Benyt lejligheden til at dele dine bedste opbevaringstips.

Gør det til en vane altid at lægge det, du har brugt, tilbage, når du er færdig. Tingene hober sig op eller bliver umulige at finde, når de ligger de forkerte steder. Gode vaner er en vigtig del af et organiseret kontor.

Hold orden på din egen arbejdsplads. Et rodet skrivebord giver ikke et indbydende indtryk, når der f.eks. kommer besøgende på kontoret.


Hvordan vælger du det rigtige skab til kontoret?

Mangler du noget til kontoret?

FAQ

God opbevaring med tydelig mærkning gør det lettere at indrette et kontor på lidt plads. En høj reol rummer meget. Opbevar det, du bruger, mindst øverst.
Et skrivebordssæt holder skrivebordets overflade fri for kuglepenne og småting. Breve og papirer har brug for en opbevaringsløsning, f.eks. en brevbakke eller en mappe. Skjul kabler med en kabelskjuler.
Planlæg god og overskuelig opbevaring. Det gør det daglige arbejde lettere, når dokumenter og materialer er nemme at finde for alle medarbejdere.
Med åbne reoler er materialerne let organiserede og tilgængelige. Skabe har den fordel, at de får kontoret til at se mindre rodet ud, hvis man har mange ting, der skal opbevares.