Hvad er ergonomi egentlig?

Hvad er ergonomi egentlig?

Ergonomi nævnes ofte i forbindelse med arbejdsmiljø. Men hvad betyder det egentlig? Og hvorfor er det så vigtigt?
En ergonomisk arbejdsplads forebygger risikoen for dårligt helbred, øger trivslen, fremmer produktiviteten og gør det sjovere at gå på arbejde. Gennem kendskab til f.eks. arbejdsstillinger og brug af ergonomiske hjælpemidler kan belastningsskader undgås. Vejen til god ergonomi er i høj grad at tage hensyn til den enkeltes fysiske og psykiske behov.

Ergonomi: Læren om bevægelser og tilpasning

Ergonomi sættes ofte i forbindelse med forholdet mellem menneskers bevægelser og de fysiske elementer, vi benytter os af. Men ergonomi er meget mere end det.

Dermed ikke sagt, at de mange funktionelle og ergonomiske produkter, såsom møbler til aktiv siddestilling, ikke kan gøre hverdagen bedre. Men det handler også om et holistisk syn på arbejdspladsen – at planlægge og tilpasse både det fysiske miljø og selve arbejdsopgaverne efter den enkelte. Det samme gælder for dig, der ofte arbejder hjemmefra.


Vil du bevæge dig imens du sidder?
Kvinde står på en aflastningsmåtte ved et hæve sænkebord
Skrivebord QBUS
4.295,-
Kvinde sidder på en ergonomisk balancestaburet og arbejder ved sit skrivebord
Balancetaburet ACTON
1.595,-

Tag hensyn til individuelle forskelle

En ergonomisk arbejdsplads er skræddersyet til de personer, der arbejder der, og ikke omvendt. Vi trives bedst, når arbejdsforholdene matcher vores individuelle fysiske og psykiske behov. Derfor er det vigtigt at tage individuelle forskelle i betragtning, såsom fysisk styrke, størrelse og informationshåndteringsevne. Ved at tage hensyn til disse forskelle kan man designe og organisere arbejdsopgaver, værktøjer og arbejdspladsen på en mere ergonomisk måde.
Sådan sidder du korrekt ved skrivebordet

Kognitiv ergonomi

Kognitiv ergonomi, også kendt som informationsergonomi, fokuserer på interaktionen mellem mennesker og teknologi. Teknologien, der anvendes på arbejdspladsen, bør tilpasses menneskets evne til at se, høre, forstå, huske og træffe beslutninger. Et computersystem, der ikke er i overensstemmelse med hjernens måde at behandle information på, kan gøre arbejdet sværere og mere anstrengende. Derfor er det vigtigt at tilpasse arbejdspladsen ikke kun til kroppen, men også til hjernen.

Et løftebord står i et værksted

Belastningsergonomi

Belastningsergonomi handler om, hvordan belastninger i arbejdet påvirker kroppens bevægeapparat. Bevægelse og belastning er i udgangspunktet godt for kroppen, men problemer opstår, når løft udføres forkert eller byrden er for tung i forhold til muskelstyrken. For at undgå belastningsskader, der kan opstå ved løft, er det vigtigt med træning i korrekte løfte-teknikker samt brug af hjælpemidler som løfteborde og ministaplere.

Repetitive bevægelser, overdreven inaktivitet og dårlige arbejdsstillinger kan også forårsage belastningsskader. Det kan være nødvendigt at tilpasse arbejdspladsen for at imødekomme både arbejdsopgaver og de personer, der udfører dem. Justerbare kontorstole, hæve sænkeborde med ergonomisk tilbehør og arbejdspladsmåtter kan være med til at forbedre personalets sundhed og velvære.

Fordelene ved hæve sænkeborde

Intensivt arbejde med hænderne

Visse typer arbejde, som udføres manuelt og med hænderne, kræver gentagne hurtige bevægelser af håndleddet kombineret med en hvis kraft. Hvis sådant arbejde udføres i størstedelen af arbejdsdagen, kan det resultere i belastningsproblemer i hænderne, armene og opad mod nakken og skuldrene. Eksempler på arbejde, der kan involvere denne type belastning, inkluderer køkkenarbejde, rengøring, postsortering, montering og forskellige typer omsorgsarbejde.

Lydergonomi



Buller och dålig ljudakustik kan också leda till stressrelaterade problem. För yrkesgrupper som behöver prata mycket kan en dålig ljudmiljö leda till röstproblem då de behöver höja rösten onödigt mycket för att bli hörda. Ljudabsorbenter, bordsskärmar och ljuddämpande skärmväggar mildrar störande ljud och bidrar till en bättre arbetsmiljö. Ljudergonomi är en viktig aspekt vid utformandet av en hälsosam arbetsplats. Läs gärna om hur du kan inreda ljudsmart på jobbet!


Lydergonomi handler om at håndtere uønsket støj, der forstyrrer arbejdsmiljøet. Det kan være alt fra høje lyde fra maskiner til baggrundsstøj fra kontorets ventilationsanlæg. Støj behøver ikke at nå høje lydniveauer for at være skadeligt, men når støjen ca. 85 dB er der risiko for høreskader.

Støj og dårlig akustik kan også føre til stressrelaterede problemer. For erhverv, der kræver meget tale, kan et dårligt lydmiljø føre til stemmeproblemer, da man bliver nødt til at hæve stemmen unødvendigt meget for at blive hørt. Lydabsorbenter, skærmvægge og lyddæmpende bordsskærme mindsker forstyrrende støj og bidrager til et bedre arbejdsmiljø. Lydergonomi er en vigtig faktor ved udformningen af en sund arbejdsplads. Læs gerne om, hvordan du kan slipper af med støj på kontoret.

 Grå bordskærme på hæve sænkeborde
En kontorplads oplyses af en skrivebordslampe

Lysergonomi

Når belysningen ikke er optimal i arbejdstiden, kan det medføre hovedpine og øjenproblemer. Derudover kan det resultere i ubehagelige arbejdsstillinger og muskelspændinger, når man ikke kan se sit arbejde ordentligt eller risikerer at blive blændet. Gennemgå belysningen på arbejdspladsen, så alle kan føle sig bedre og arbejde bedre. I vores blogindlæg "10 tricks til perfekt kontorbelysning" findes flere tips til god belysning.

Betydningen af bevægelse

De fleste er nok opmærksomme på, at det ikke er godt for helbredet at være for inaktiv. Blandt andet øges risikoen for problemer i ryggen og nakken, iltningen mindskes, og visse sygdomme rammer oftere dem, der bevæger sig sjældent, end dem, der er mere aktive. Ifølge Sundhedsstyrelsen bidrager fysisk aktivitet til forbedret fysisk og mental sundhed, forbedret indlæring samt bedre koncentrationsevne og søvnkvalitet. Husk derfor at tage en pause og stræk ud sammen.

Hvilken type skrivebord passer til dig?

En kvinde sidder på en balancebold og arbejder ved et hæve sænkebord, mens en kollega står ved siden af

Opsummering

I denne artikel forklares, hvad begrebet ergonomi indebærer. Ud over viden om korrekte arbejdsstillinger og brug af forskellige ergonomiske hjælpemidler handler det om at planlægge og tilpasse både arbejdsmiljø og arbejdsmetoder efter individuelle forudsætninger. God ergonomi kræver en helhedsvurdering, der omfatter belastningsergonomi, lyd-ergonomi, lys-ergonomi, kognitiv ergonomi, risici ved gentaget arbejde, vigtigheden af regelmæssig og varieret bevægelse mm.

Møbler til ergonomiske arbejdsstillinger

FAQ

Ergonomisk betyder at tilpasse eller designe arbejds- og miljøforholdene for at optimere brugervenlighed, komfort og effektivitet. Det indebærer at skabe et godt match mellem menneskets fysiske og kognitive egenskaber og kravene i arbejdsmiljøet. Målet er at minimere risikoen for belastningsskader og forbedre den generelle trivsel og præstation.
Ergonomi dækker over studiet af menneskets interaktion med arbejdsmiljøet. Det omfatter design og tilpasning af arbejdspladser, redskaber og systemer for at sikre optimal brugervenlighed, effektivitet og sikkerhed. Formålet er at skabe et arbejdsmiljø, der fremmer sundhed, komfort og produktivitet for individet.
De ergonomiske principper omfatter:

  1. Tilpasning til individet: Skabe arbejdsmiljøet, redskaberne og opgaverne, der passer til brugerens fysiske og kognitive egenskaber.
  2. Optimal kropsholdning: Fremme en korrekt og afslappet kropsholdning for at reducere belastning og risiko for skader.
  3. Bevægelse og variation: Fremme regelmæssig og varieret bevægelse for at undgå statisk belastning og muskelspænding.
  4. Brugervenlighed: Skabe intuitivt og nemt betjente redskaber og systemer for at øge effektiviteten og reducere fejl og belastning.
Med en justerbar kontorstol og et højdejusterbart skrivebord kan kontorpladsen tilpasses brugeren. Der skal også være masser af benplads og tilstrækkelig afstand til skærmen.
For at sidde ergonomisk korrekt skal man holde en ret og afslappet kropsholdning. Sædet bør støtte lænden, og fødderne skal være fladt placeret på gulvet eller en skammel. Armene skal være afslappede og hvile på armlænene, mens skærmen bør være i øjenhøjde og i en passende afstand.
Ved stillesiddende arbejde er det vigtigt at indarbejde bevægelse i løbet af arbejdsdagen, f.eks. mikropauser, pausemotion og gåture i frokostpausen.
Almindelige årsager til belastningsskader i kontormiljøet er gentagne monotone bevægelser foran computeren eller en usund arbejdsstilling.
Der findes flere ergonomiske redskaber til at afhjælpe belastning og forbedre komforten. Herunder kan blandt andet nævnes hæve sænkeborde, justerbare kontorstole, ergonomiske underarmsstøtter, arbejdsmåtter, løfteredskaber mm. 
Ordet "ergonomi" stammer fra de græske ord "ergon" (arbejde) og "nomos" (lov eller regel). Sammensætningen af disse ord danner begrebet "ergonomi", der beskriver studiet og tilpasningen af arbejdsmiljøet for at forbedre effektiviteten, sikkerheden og trivslen for dem, der udfører arbejdet.
Dårlig ergonomi indebærer dårligt tilpassede arbejdsforhold, hvor kropsholdningen er ukorrekt, og belastningen på kroppen er høj. Dette kan medføre muskelspændinger, smerter, træthed og øget risiko for arbejdsrelaterede skader som f.eks. muskuloskeletale lidelser. Dårlig ergonomi kan også påvirke produktiviteten og trivslen negativt.
I værste fald kan unaturlige arbejdsstillinger føre til f.eks. gentagne belastningsskader og kroniske problemer.

Vær den første til at modtage vores nyheder og gode tilbud

Vil du høre om unikke muligheder, nye produkter og historier om, hvordan du kan gøre din arbejdsplads lidt bedre? Så tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og vær den første til at modtage vores bedste tilbud og nyheder.
Vent venligst...
* Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev accepterer du vores persondatapolitik