0
Min indkøbskurv
Ekskl. moms (Skift)
Total
Pris/stk.
Antal
Produkt
Ingen produkter i indkøbskurv
Pris ekskl. moms:
150,-
Gå til kassen
Se indkøbskurv
Produkter A-Å
RESTSALG

Gæsteblog: Sådan skaber du varig orden på kontoret

Sådan skaber du orden på kontoret
Artikel

Alle ønsker et rent skrivebord og et pænt, organiseret kontor. Men hvad gør du for at skabe det, og hvad har du egentlig brug for? Der er tre faktorer, der har en afgørende indflydelse på, hvordan du skaber varig orden. Det er den rigtige opbevaring, det rigtige system til formålet samt gode rutiner.


1. Rigtig opbevaring
Orden kræver god opbevaring - det er selve grundlaget. Hvis du ikke har skuffer, hylder og kasser til opbevaring af dine ting, vil det skabe kaos, uanset hvor organiseret du er som person. Og der findes både gode og mindre gode opbevaringsløsninger. Hvilken du vælger, vil gøre en forskel og påvirke den generelle og langsigtede orden. Derfor er det bedst at vælge det rigtige fra starten. Tænk over, hvilke behov du har, når det gælder opbevaringsløsninger.


Skabe er det første, man tænker på, når man tænker opbevaring. I dem lægger vi alt det, vi ikke behøver at have stående fremme. Derfor er fleksible skabe, som vi kan indrette efter behov, meget vigtige. For at være i stand til at opbevare nøjagtigt, hvad vi vil, og ikke være begrænset af eksempelvis højden mellem hylderne, skal de være justerbare. Det er trist, når du opdager, at hylden er for lav, når du for eksempel vil stille mapper ind. Det ødelægger hele din organisering. Hvis du har den rigtige højde mellem hylderne og de tillige er udtrækkelige, er det endnu lettere at komme til dine ting. Har du behov for opbevaring i hængemapper, skal de naturligvis også være udtrækkelige. Hvis gulvet på kontoret hælder lidt eller er ujævnt, er det vigtigt, at du kan justere benene på kontorsskabet. Det kan også være nødvendigt at låse skabet. I det tilfælde skal skabet naturligvis være udstyret med lås.


Findes sådan et skab, tænker du måske? Ja, selvfølgelig! Det hedder Style og ser sådan ud:



En anden kilde til uorden kan være, at pladsen er trang på kontoret. Der er måske ikke plads til at åbne skabsdøre, men så kan et skab med skydedøre være løsningen.

 

Alternativt kan du vælge et ekstra smalt skab. Udnyttelse af vægpladsen og ikke kun gulvarealet, er en anden måde at optimere opbevaringen på kontoret på.


2. Det rigtige system
Det rigtige system handler om at tænke igennem, hvor hver ting skal ligge, og hvordan alt skal organiseres. Hvis du vil have orden og overskuelighed på og omkring din skrivebordsplads, er det vigtigt at det, du arbejder med, er lettest tilgængeligt. Kun det, du arbejder med på daglig basis, skal være fremme. Det er også vigtigt, at du grupperer det, der hører sammen og opbevarer det sammen. Så finder du det hurtigst, når du leder efter noget. Det, der hører sammen, lægger du på den samme hylde eller i samme kasse.


3. Gode rutiner
Nu er der kun én ting tilbage – at lægge tingene på plads igen. Fordi det er lige meget, hvor god opbevaring, du har, og hvor godt du har gennemtænkt og organiseret det hele, hvis du ikke gør det. Lægger du ikke tingene tilbage på sin plads, vil der hurtigt blive uorden. At opmærke, hvor ting og sager skal være, gør det lettere for dig både at finde dem hurtigere og lægge dem tilbage på det rigtige sted. Opmærkningen kan du nemt gøre med en Dymo.
Og så må du ikke glemme at rydde ud kontinuerligt, ellers bliver der til sidst overfyldt i skabene, og det vil blive vanskeligt at finde dine ting igen. Sæt mindst en dag om året ind i din kalender, hvor du rydder op og ud på kontoret.

 


Hvis du gør disse tre ting, skaber du en langvarig orden på kontoret, hvor du ikke behøver at spilde din tid på at lede efter ting. Derudover bliver du selv gladere og mere harmonisk ved at holde orden på dine ting. Altså lutter fordele.


Paulina Draganja
Grundlægger af bloggen Opbevaringsdronningen (Förvaringsdrottningen)

Denne artikel er tag'et med:

Tre faktorer, der har en afgørende indflydelse på, hvordan du skaber varig orden. Det er den rigtige opbevaring, det rigtige system til formålet samt gode rutiner.
Paulina Draganja
Paulina Draganja